De audit commissie; “Wie zitten erin?”
Wie zitten er in de audit commissie?
In deze bijdrage ga ik nader in op ‘’wie zitten er in de audit commissie?’’ Er is geen standaard regel om de samenstelling van de audit commissie te bepalen. Dat is namelijk mede afhankelijk van hoe de kennisspreiding binnen de RvT is, maar nog belangrijker om wat voor organisatie het gaat. Over het algemeen moeten de leden beschikken over bepaalde vaardigheden en kwalificaties. Ik som onderstaand enkele typen personen op die zitting kunnen hebben in een audit commissie:
Vaardigheden en kwaliteiten
1: Financiële experts
Leden met diepgaande kennis van boekhouding, financiën en financiële rapportage, bijvoorbeeld ook van Richtlijn voor de Jaarverslaggeving 650, welke Richtlijn zich specifiek richt op Fondsenwervende organisaties.
Ervaren accountants, CFO's (Chief Financial Officers) of personen met vergelijkbare financiële achtergronden.
2: Juridische of fiscale experts
Leden met juridische of fiscale kennis om toezicht te houden op naleving van wet- en regelgeving met betrekking tot de financiële rapportages en fiscaliteiten. Kennis van schenkingsvrijstellingen en btw-regimes voor goede doelen is een pré.
3. Risicomanagementexperts
Personen met expertise in risicobeheer, omdat de auditcommissie ook vaak belast is met het evalueren van de effectiviteit van het interne controle- en risicobeheersysteem.
4. Sector-experts
Leden met kennis van de specifieke sector waarin de organisatie opereert. Als voorbeeld noem ik ontwikkelingssamenwerking, waar geheel andere vraagstukken spelen dan bijvoorbeeld bij natuurbeheer of onderzoek bij gezondheidsfondsen.
Deze expertise kan helpen bij het begrijpen van sector gebonden risico's en uitdagingen.
5. Ethiek en integriteit
Leden met een sterk gevoel voor ethiek en integriteit, aangezien ze verantwoordelijk zijn voor het borgen van de waarden eerlijkheid en transparantie.
6. Communicatieve vaardigheden
Leden die effectieve communicators zijn, aangezien ze een schakel vormen tussen directie, financiële medewerkers en raad van toezicht.
Aantal leden
Ook over het ideaal aantal leden van de audit commissie kun je vele bomen opzetten. Mijn ervaring is dat twee leden de slagvaardigheid ten goede komt. Maar ook met drie leden heb ik goede ervaringen.
Kracht van het samenspel
De kracht zit ook in het samenspel. Ingeval bijvoorbeeld financiële expertise binnen de RvT beperkt aanwezig is, kan overwogen worden een extern lid aan te trekken voor sec een functie binnen de audit commissie. Dit lid is dan geen lid van de RvT. Het is wel van belang dat de voorzitter van de audit commissie dan wel lid is van de RvT, zodat de verantwoording richting de gehele Raad goed geborgd blijft.
Verjongen
De gedachte dat ieder lid van de audit commissie over gedegen financiële deskundigheid, met name regelgeving, moet beschikken vind ik ondergeschikt. Een collega die de organisatie processen goed begrijpt en de problematiek goed doorgrondt, kan vaak verrassende vragen stellen en daarmee een prima rol vervullen binnen de audit commissie. En ook een jong minder ervaren lid geeft vaak een verfrissende blik. Bijvoorbeeld op vragen als hoe jongeren met geven aan goede doelen omgaan en actuele wet- en regelgeving.
Tip: Jaarrekening 2023
En omdat deze nieuwsbrief begin van het jaar uitkomt nog even een Tip over een onderwerp dat rond deze tijd, Q1, op de agenda van de audit commissie staat; de jaarrekening. Bij de meeste goede doelen zal de opstelling van de jaarrekening onderhanden zijn. Planning en tijdige afronding, zeker met ook nog eens een tekort aan accountants, zijn vaak de bottle neck. Vraag dus regelmatig tussentijds even een update van de voortgang. Zo houd je met elkaar de ‘’financiële vinger aan de pols’’.
In een volgende bijdrage ga ik nader in op ‘’wat staat er op de agenda van de audit commissie’’. Voelt u zich vrij mij te benaderen met een reactie dan wel vraag. (Jan Sebel; e: js@itgd.nl)